اعضاي شوراي شهر و شهردار تهران تاکيد کردند
گنجاندن منوريل در طرح جامع ترافيک غيرقانوني است
گروه اجتماعي؛ بعد از اينکه دولت از جلسه هاي مشترک با شهرداري براي ساخت منوريل طرفي نبست، شوراي عالي ترافيک وزارت کشور مامور شده است منوريل را در طرح جامع حمل و نقل تهران بگنجاند. اين موضوع واکنش شهردار تهران را برانگيخت که همچنان سرسختانه با ساخت منوريل به عنوان طرحي غيرکارشناسانه مخالف است چنانچه روز گذشته در باب مخالفت با اين کار افزودن دو خط منوريل به طرح جامع حمل و نقل و ترافيک تهران را غيرقانوني دانست.
طرح جامع ترافيک تهران دو خط ريلي را بدون نام بردن از سيستم خاصي در نظر گرفته است که شوراي عالي ترافيک کشور سعي دارد اين دو خط را به نام منوريل ثبت کند اما اين موضوع بدون نظر شوراي شهر تهران امکان پذير نيست. محمدباقر قاليباف نيز به اين موضوع اشاره کرد؛ «از نظر قانوني افزودن دو خط منوريل به طرح جامع حمل و نقل و ترافيک بايد به تصويب شوراي شهر تهران برسد. البته شوراي شهر تهران نيز نظر شهرداري تهران را دارد و معتقد است اين دو خط منوريل براي شهر تهران لازم نيست.» جلسات دولت و شهرداري که طي چند هفته گذشته برگزار شد، هرگز رضايت شهردار تهران را در پي نداشت چنانچه در آخرين اين نشست ها قاليباف جلسه را نيمه کاره گذاشت و به بهانه ديدار با عالي ترين سران نظام اين جلسه را ترک کرد. البته روز گذشته قاليباف آينده اين جلسات را مورد ترديد قرار داد؛ «هنوز به طور رسمي موضوع متوقف شدن اين جلسات را نشنيده ام و در حد اطلاعات از اخبار و رسانه ها بوده است و نمي دانم جلسه شنبه برقرار هست يا نه، چرا که هنوز اعلام نشده است.»
ناکامي دولت در اين جلسات براي گنجاندن منوريل در گوشه يي از تهران باعث اصرار دولت به تصويب آن در طرح جامع شد اما شهردار تهران موضوع را به اين سادگي نمي بيند؛ «مجموعه شهرداري و شوراي شهر تهران آنچه خارج از طرح تصويب شده جامع شهر تهران باشد را نمي پذيرند، مگر اينکه استدلال هاي منطقي در ميان باشد يا مشاور، موضوعاتي را طرح کند که به جهت فني بپذيريم.» شهردار تهران در اثبات کارشناسي بودن صحبت هاي خود به نکته هايي اشاره کرد؛ «در بررسي هايي که مجموعه شوراي شهر و شوراي عالي شهرسازي و معماري در مورد طرح جامع حمل و نقل داشته اند، مناطقي از شهر را داريم که در آنها ريل گذاري مترو روي زمين انجام شده است، اما اينکه الزاماً گفته شود ريل قطار هوايي يا منوريل هم بايد در اين طرح در نظر گرفته شود، درست نيست و در طرح جامع نيز پيش بيني نشده است و اگر بخواهند آن را اضافه کنند، کاري غيرکارشناسي خواهد بود.» قاليباف تلويحاً و از قول شوراي شهر تاکيد شوراي عالي ترافيک بر گنجاندن منوريل در طرح جامع ترافيک تهران را باعث اختلاف اين دو نهاد دانست چراکه به قول شهردار تهران «شوراي شهر نيز نظر شهرداري را دارد و معتقد است اين دو خط منوريل براي شهر تهران لازم نيست» و ابراز اميدواري کرد «با تدبيري که در اين دو مجموعه وجود دارد چنين اتفاقي نيفتد.» شهردار تهران البته همچنان آداب رقابت سياسي را حفظ مي کند و در پاسخ به اينکه آيا اين رفتار در مورد منوريل که از سوي دولت و شهرداري صورت مي گيرد نوعي زورآزمايي نيست، گفت؛ من چنين حسي ندارم.
نايب رئيس شوراي شهر تهران هم از اصرار بر ساخت منوريل انتقاد کرد چراکه به عقيده حسن بيادي «وارد کردن منوريل به طرح جامع ترافيک تهران بايد به تصويب شوراي شهر برسد و در غير اين صورت اين کار خلاف است.»
بيادي نظر شوراي شهر تهران را در اين زمينه با صراحت بيان کرد؛ «هرگونه تغيير در طرح جامع حمل و نقل و ترافيک تهران از جمله گنجاندن منوريل در طرح جامع نيازمند مصوبه شوراي شهر است. طبق قانون منوريل نمي تواند بدون مصوبه شوراي شهر در طرح جامع حمل و نقل و ترافيک تهران گنجانده شود.»
هر چند مسوولان شهرداري و شوراي شهر تهران به شدت از اقدام دولت براي گنجاندن منوريل در طرح جامع ترافيک انتقاد کردند اما به نظر مي رسد دولت همچنان به تلاش خود در اين زمينه ادامه خواهد داد.