نويسنده: م.ر.بهنام رئوف
منبع: دنیای اقتصاد
شرکت مخابرات استان تهران با شش میلیون و 100هزار مشترک جزو پرمشترکترین شرکتهای استانی در کشور است. از روز گذشته این شرکت برای اولین بار در کشور سرویس پیامک تلفن ثابت را راهاندازی کرده که این طرح فعلا قرار است تنها در استان تهران ارائه شود.
با توجه به استقبال کاربران تلفن همراه از سرویس پیامک و درآمدزایی این سرویس برای اپراتورها از یک سو و تعرفه پایینی که برای پیامک تلفن ثابت درنظر گرفته شده است پیشبینی میشود که دیر یا زود بازار درآمدی این سرویس دستخوش تغییرات گستردهای شود. از سوي ديگر احتمال میرود که با فراگیر شدن این سرویس در بین کاربران تلفن ثابت و نیز افزایش کاربردهای پیامکی در کشور حجم ارسال پیامک با تلفن همراه کاهش یافته و اغلب مشترکان به سمت پیامک ثابت سوق پیدا کنند اما از سوی دیگر نیز پیشبینی میشود که اپراتورهای فعال در کشور به سادگی از خیر درآمد کلان این حوزه نگذشته و احتمالا با کاهش تعرفههای فعلی به مقابله با این سرویس جدید بپردازند. به هر حال پیامک تلفن ثابت در کنار ارائه سرویس اینترنت پرسرعت توسط مخابرات و نیز ابهامات موجود در برخی از مناقصات این شرکت موضوع گفتوگوي ما با محمد روحاللهي، مدیرعامل شرکت مخابرات استان تهران بود که در ادامه میخوانید.
بحث را با سرویس پیامک ثابت شروع کنیم.
سرویس پیامک تلفن ثابت سرویس آشنایی است برای مشترکان. شکل استفاده از این سرویس همانند پیامک همراه است به طوری که مشترکان باید یک بار شماره اساماس سنتر را روی گوشی خود ثبت کنند که این شماره برای مشترکان تهرانی 9717000 است. بعد از آن اگر گوشی قابلیت ارسال و دریافت پیامک را داشته باشد مشترکان میتوانند شماره مقصد را وارد کرده و پیام مورد نظر خود را ارسال کنند .
تعرفه استفاده از این سرویس هم برای تلفن ثابت به ثابت در یک شهر یک پالس یعنی 7/44ریال، برای تلفن ثابت به ثابت بین شهری دو پالس و برای ثابت به همراه و بالعکس هم دو پالس در نظر گرفته شده است. اما بحث ثابت به همراه و بالعکس مستلزم هماهنگی اپراتورها است. ما هماهنگیهای لازم را با همراه اول در این زمینه انجام دادهایم و مراکز اساماس سنترها به یکدیگر متصل شدهاند اما بحثهای تعرفهای و مالی بین اپراتورها هنوز شفاف نشده است که به زودی در مذاکرات حل میشود.
چیزی که هماکنون افتتاح شده است پیامک تلفن ثابت است که تنها در استان تهران راهاندازی شده و تقریبا شش میلیون مشترک تلفن ثابت در این استان میتوانند از آن استفاده کنند. برای استفاده بین استانی مستلزم آماده شدن استانها هستیم که برای این کار دو روش وجود دارد یکی اینکه آنها هم اساماس سنتر تاسیس کرده و مراکز آنها به مراکز تهران متصل شوند یا اینکه از نامبرینگ و کدبندی استفاده شود که این دو روش در دست بررسی و تدوین استانداردهای لازم است اما چون فعلا استانی در این موضوع فعال نیست این مساله هنوز نهایی نشده است.
در زمینه پیامک فارسی هم اقداماتی صورت گرفته است؟
ارسال و دریافت پیامک مستلزم رعایت دو نکته است. یکی اینکه اساماس سنتر امکان دریافت و ارسال فارسی داشته باشد و دیگری اینکه گوشی مورد استفاده از این امکان برخوردار باشد. گوشیهایی که ما در بازار داریم فقط حروف لاتین را پشتیبانی میکنند ولی اساماس سنترهایی که به کار گرفته شده است هم حروف فارسی را. پشتیبانی میکنند و هم حروف انگلیسی را، اگر سرویس فراگیر شود میتوان با تولیدکنندگان یا واردکنندگان هم وارد مذاکرده شد تا گوشیهای ارائه شده فونت فارسی را هم پشتیبانی کنند چرا که این امر مساله پیچیدهای نیست اما تعرفهای برای پیامک فارسی یا لاتین در این بخش مشخص نشده است. البته تعرفه فعلی خیلی ارزان است به خصوص در بخش پیامکهای حجمی و ما هم همانند همراه اول پیمانکاران حجمی را در آینده طراحی و پیدا خواهیم کرد به خصوص در بخش برنامههای صداوسیما. این شیوه خیلی اقتصادیتر از پیامک موبایل است چرا که در تلفن همراه تعرفه ارسال هر پیامک حداقل دو برابر تلفن ثابت است که البته این امر در زمینه ارسال پیامک با حروف لاتین گرانتر هم هست.
بخش پیامکهای تبلیغاتی را نیز در نظر گرفتهاید؟
بله این مورد را هم شامل میشود. با این سرویس یک بازار 24میلیون مشترکی باز میشود. البته این بخش به رفتار مشترکین بستگی دارد اگر مشترکین استقبال کنند حتی ممکن است بازار درآمد پیامک جا به جا هم بشود یعنی از اینکه این بازار هماکنون در اختیار اپراتورهای تلفن همراه است در آینده سهم بیشتر در اختیار تلفن ثابت قرار گیرد. درآمدهایی هم که جابهجا میشود معمولا در حوزه اینترکانکشن جبران میشود.
چند درصد از گوشیهای موجود در بازار این قابلیت را دارد؟
گوشیهایی که هماکنون در خانههای مشترکان وجود دارد عموما این قابلیت را ندارند چرا که این سرویس تاکنون فعال نبوده است. اما قیمت گوشیهایی که این قابلیت را دارند هماکنون در بازار بین 20 تا 30هزار تومان قیمت دارند اما اگر استقبال باشد قطعا این قیمت کاهش خواهد یافت.
فکر نمیکنید از برنامه زمانبندی که پیش از این اعلام کرده بودید کمی عقبتر باشید؟
ما پارسال قول داده بودیم که نیمه دوم امسال این سرویس را فعال کنیم و این کار را هم انجام دادیم البته مقداری تاخیر داشتیم چرا که به دلیل عدم استقبال از سوی بخش خصوصی یک بار این مناقصه تجدید شد.
چند پیمانکار برای این بخش فعال هستند؟
ما پیمانکار نداریم. تجهیزات اساماس سنتر را خریداری کردیم اما برای ارسال پیامکهای حجمی باید حتما پیمانکار داشته باشیم که هنوز برای این کار برنامهریزی خاصی نداریم.